1. Foreningens navn og hjemsted
2. Foreningens formål
3. Medlemskab af organisationer
4. Betingelser for medlemskab
5. Medlemmers rettigheder og pligter
6. Æresmedlemmer
7. Kontingenter
8. Foreningens tegning og aktiviteter
9. Generalforsamling
0. Ekstraordinær generalforsamling
11. Foreningens daglige ledelse
12. Regnskab
13. Økonomi
14. Foreningens ophør
§ 1. Navn og hjemsted
Foreningens navn er Dalby Gymnastik- og Idrætsforening (D.G.&I.F.) Foreningen er stiftet den 1. november 1926 og er hjemmehørende i Faxe Kommune
§ 2. Formål
Foreningens formål er i samarbejde med foreningens medlemmer at skabe et godt foreningsliv, der i videst muligt omfang tager hensyn til de behov, der skønnes at være indenfor idræt. Derudover kan foreningen tilbyde andet kulturelt virke i lokalområdet. [3]
§ 3. Medlemskab af organisationer
Foreningen er gennem sit medlemskab af DGI Storstrømmen tilsluttet Danske Gymnastikog Idrætsforeninger (DGI) og gennem medlemskab af respektive specialforbund tilsluttet Danmarks Idrætsforbund (DIF).
§ 4. Betingelser for medlemskab
Alle kan optages som aktive eller passive medlemmer, medmindre der foreligger uafklarede forhold til andre foreninger, eller anden motiveret begrundelse udelukker medlemskab. Ved indmeldelse skal opgives navn, adresse og fødselsdato. Det påhviler medlemmet at meddele adresseforandring. Ved udmeldelse i løbet af sæsonen skal denne ske skriftligt til det pågældende aktivitetsudvalg.
§ 5. Medlemmers rettigheder og pligter
Det påhviler ethvert medlem at læse foreningens vedtægter, således at de er bekendt med deres rettigheder og pligter. Man kan optages som passivt eller aktivt medlem af foreningen. Kun medlemskab af hvert enkelt aktivitetsudvalg giver adgang til at gøre brug af dette udvalgs tilbud til medlemmerne. Passive og aktive medlemmer kan deltage i aktiviteter som vedrører foreningen som helhed eller arrangementer, dom det enkelte aktivitetsudvalg arrangerer for alle foreningens medlemmer. Aktive medlemmer nyder desuden godt af de aktivitetstilbud, som de enkelte aktivitetsudvalg tilbyder. Medlemmer indenfor de enkelte aktiviteter er forpligtet til at efterleve såvel de fa bestyrelsen som de af aktivitetsudvalgene trufne beslutninger. De enkelte aktivitetsudvalg kan med bestyrelsens samtykke til enhver tid udelukke et medlem, når særlige forhold taler herfor. Det pågældende medlem skal forinden have mulighed for at afgive forklaring overfor aktivitetsudvalget. Et ekskluderet medlem kan kræve eksklusionen prøvet på næstfølgende ordinære eller ekstraordinære generalforsamling.
§ 6. Æresmedlemmer
Som æresmedlemmer kan indstilles enhver person, der har udført et stort uegennyttigt arbejde for foreningen. Enhver indstilling skal skriftligt forelægges bestyrelsen, der herefter behandler og afgør indstillingen. Æresmedlemmer er kontingentfrie. [4]
§ 7. Kontingent
Kontingentets størrelse, forfaldsdatoer og betaling i øvrigt udarbejdes af de enkelte aktivitetsudvalg og godkendes af bestyrelsen. Ingen kan betragte sig som medlem med dertil hørende rettigheder, forend kontingentet er betalt. Såfremt et medlem er i kontingentrestance i en aktivitet, kan vedkommende ikke deltage i en anden aktivitet, førend gælden er betalt. Såfremt et medlem er i kontingentrestance, kan bestyrelsen udelukke dette medlem. Udelukkelsen skal meddeles skriftligt. Ingen, der er udelukket på grund af kontingentrestance kan optages på ny som medlem, før vedkommende har betalt sin gæld til foreningen.
§ 8. Foreningens tegning og aktiviteter
Foreningen tegnes af formand og et bestyrelsesmedlem i forening.
Et flertal i bestyrelsen kan i konkrete situationer give en bemyndigelse til udvalgte bestyrelsesmedlemmer til at tegne foreningen. Såvel foreningens medlemmer som bestyrelses- og udvalgsmedlemmer hæfter ikke personligt for de af foreningen indgåede gældsforpligtelser, for hvilke foreningen alene hæfter med dens respektive formue. De enkelte aktivitetsudvalg er en integreret del af foreningen og er som sådan underlagt de beslutninger, der tages af bestyrelsen. Bestyrelsen kan, såfremt der opstår behov herfor, nedsætte nye aktivitetsudvalg. De enkelte aktivitetsudvalg består af det antal udvalgsmedlemmer, der skønnes nødvendige for at drive aktiviteten.
§ 9. Generalforsamling
Generalforsamlingen er foreningens højeste myndighed. Ordinær generalforsamling afholdes hvert år i 1. kvartal. Indkaldelse sker ved annoncering i mindst ét lokalt blad senest 3 uger før afholdelsen med angivelse af dagsordenen. Forslag der ønskes behandlet på generalforsamlingen, skal skriftligt være foreningens formand i hænde senest 14 dage før afholdelsen af denne.
Generalforsamlingens dagsorden skal mindst indeholde følgende: 1. Valg af dirigent, referent og 2 stemmetællere
2. Formanden aflægger bestyrelsens beretning
3. Aktivitetsudvalgene aflægger beretninger
4. Det reviderede regnskab fremlægges til godkendelse
5. Indkomne forslag [5]
6. Valg af formand
7. Valg af bestyrelsesmedlemmer
8. Valg af suppleanter til bestyrelsen
9. Valg af 1 revisor
10. Valg af 1 revisorsuppleant
11. Eventuelt
Stemmeberettigede og valgbare er alle medlemmer, der er fyldt 14 år. For at opnå valg som kasserer skal man være fyldt 18 år.
Der kan kun stemmes ved personligt fremmøde. Afgørelser træffes ved relativt stemmeflertal. Ved vedtægtsændringer kræves dog en majoritet på 2/3 af de afgivne stemmer. Alle afstemninger sker ved håndsoprækning medmindre et af medlemmerne begærer skriftlig afstemning.
Bestyrelsen består af 12 medlemmer, heraf 7 aktivitetsudvalgsformænd, og 1 medlem fra cafeteriaudvalget som vælges af generalforsamlingen. De øvrige bestyrelsesmedlemmer konstitueres af den samlede bestyrelse med næstformand, kasserer og sekretær senest 14 dage efter generalforsamlingen. Formanden vælges for 1 år ad gangen. Den øvrige bestyrelse vælges for 2 år ad gangen med 6 medlemmer i lige år og 5 medlemmer i ulige år. Der vælges 1 suppleant for hver aktivitetsudvalgsformand samt 1 suppleant for den øvrige bestyrelse.
Alle suppleanter vælges for 1 år ad gangen. Der vælges 2 revisorer for 2 år ad gangen (1 revisor vælges hvert år). Der vælges 1 revisorsuppleant hvert år, for 1 år ad gangen. Når en suppleant indtræder som bestyrelsesmedlem eller revisor sidder denne i den oprindeligt indvalgtes periode ud. Der udfærdiges beslutningsreferat fra generalforsamlingen, som tilsendes alle ledere og instruktører i foreningen. Aktivitetsudvalg kan nedlægges og oprettes på enhver generalforsamling ved almindeligt stemmeflertal.
§ 10. Ekstraordinær generalforsamling
Ekstraordinær generalforsamling kan afholdes, når bestyrelsen finder det nødvendigt, eller mindst 25 stemmeberettigede medlemmer skriftligt anmoder herom. Anmodning om afholdelse af ekstraordinær generalforsamling skal være bilagt forhandlingsemne. Indkaldelse til ekstraordinær generalforsamling sker som for ordinær generalforsamlings vedkommende, dog kun med 14 dages varsel. Der udfærdiges et beslutningsreferat fra den ekstraordinære generalforsamling, som tilsendes alle ledere og instruktører i foreningen. [6]
§ 11. Foreningens daglige ledelse
Såvel bestyrelsen som aktivitetsudvalgene fastsætter selv deres forretningsordener. Bestyrelsen udpeger en redaktør til medlemsbladet. Bestyrelsen er ansvarlig for at der tilgår relevante indlæg til redaktøren i god tid inden medlemsbladets udgivelse. Såvel bestyrelsesmøderne som aktivitetsudvalgsmøderne afholdes efter behov. De respektive formænd indkalder til møderne og foranlediger dagsorden udsendt. Bestyrelsen er beslutningsdygtig, når mindst 7 medlemmer af bestyrelsen er til stede, heriblandt formand eller næstformand. De valgte suppleanter kan deltage uden stemmeret. Sekretæren drager omsorg for, at der udfærdiges et beslutningsreferat fra bestyrelsesmøderne, som tilsendes samtlige bestyrelsesmedlemmer så hurtigt som muligt efter hvert møde. Bestyrelsen kan ikke uden generalforsamlingens samtykke foretage salg eller køb af faste ejendomme, eller påtage sig gældsforpligtelse hvorved sådanne behæftes. Bestyrelsen kan ikke, ved skøde, købekontrakt, gavebrev eller lignende, bortskænke eller overdrage foreningens midler med bindende retsvirkning for foreningen. Sådanne transaktioner kan kun foretages af bestyrelsen efter forud vedtagen generalforsamlingsbeslutning.
§ 12. Regnskab
Foreningens regnskabsår følger kalenderåret. Foreningens budget udfærdiges årligt senest den 1. december. Samtlige aktivitetsudvalg udfærdiger og afleverer årlige budgetter for næste regnskabsår til bestyrelsen senest den 1. november. Foreningens fællesudgifter aftales årligt i bestyrelsen. Foreningens økonomi, både de enkelte aktivitetsudvalg og foreningens som helhed, gennemgås og drøftes kvartalsvis i bestyrelsen. Senest en måned før afholdelsen af generalforsamlingen skal kassereren afgive driftsregnskab og status for det aktuelle regnskabsår til de valgte revisorer. Det reviderede regnskab med bilag skal forelægges bestyrelsen inden generalforsamlingen og herefter fremlægges til godkendelse på denne forsynet med revisorernes påtegning. De valgte revisorer og bestyrelsen har til enhver tid ret til at kontrollere beholdninger og bilag i alle aktiviteter. [7]
§ 13. Økonomi
Det enkelte aktivitetsudvalg arbejder økonomisk selvstændigt og kan ikke uden bestyrelsens godkendelse forpligte foreningen som helhed. De enkelte aktivitetsudvalg råder frit over sine indtægter. Modsat skal det enkelte aktivitetsudvalg selv udligne eventuelle underskud ved egne arrangementer. Hvert aktivitetsudvalgs økonomi hviler i sig selv på følgende måde: Overskud eller underskud indarbejdes i næste års budget/regnskab for hvert enkelt aktivitetsudvalg.
§ 14. Foreningens ophør
Foreningen kan kun opløses ved 2 på hinanden følgende, dertil indkaldte generalforsamlinger med mindst 4 højst 6 ugers mellemrum og når mindst 2/3 af de fremmødte stemmeberettigende medlemmer stemmer herfor. Såfremt der på sidstnævnte generalforsamling ikke opnås nævnte 2/3 majoritet, indkaldes der senest 14 dage efter denne generalforsamling til en ny, hvor almindeligt stemmeflertal vil være gældende. I tilfælde af opløsning afhør den sidste af disse generalforsamlinger, efter indstilling fra den første, hvordan en eventuel formue skal fordeles og anvendes i henhold til D.G.& I.F.´s formålsparagraf i Dalby-området.
Vedtaget på den ordinære generalforsamling den 23. marts 2011